Cookie beleid v.v. DOVO

De website van v.v. DOVO is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Vertrouwenspersonen

Vertrouwenspersonen

In verband met de leesbaarheid van dit document is gekozen voor de mannelijke vorm. Uiteraard wordt hiermee ook de vrouwelijke vorm bedoeld.

Door gevoelens van onmacht, schaamte, onveiligheid, woede of wat dan ook kan er behoefte zijn aan een persoon die luistert, niets doet zonder eerst te overleggen wat de beste oplossing zou zijn, niet oordeelt en een geheimhoudingsplicht heeft. Zo iemand noemen we een vertrouwenspersoon. In het kader van het beleid met betrekking tot sociale veiligheid tussen leden, trainers, vrijwilligers, ouders en alle verder betrokkenen, is/zijn binnen DOVO een of meerdere vertrouwensperso(o)n(en) aangesteld. Een ieder kan hier een probleem aankaarten die hij niet binnen een ander loket binnen DOVO kan of wil aankaarten.

De vertrouwenspersoon heeft een taak in het in stand houden of zelfs verbeteren van de sociale veiligheid en omgangsvormen binnen DOVO en daarmee het gevoel van veiligheid en vertrouwdheid voor een ieder. Dat gevoel kan geweld worden aangedaan door gedragingen als:

  • Verbale agressie (bijvoorbeeld schelden, schreeuwen, gebaren maken);
  • Fysieke agressie (bijvoorbeeld slaan, vastgrijpen, schoppen, spugen);
  • Psychische agressie/intimidatie (bijvoorbeeld dreigen, chanteren, discrimineren, pesten);
  • Seksuele intimidatie (bijvoorbeeld (herhaaldelijk) opmerkingen maken, aanraken,

aanranding en verkrachting);

Werkwijze vertrouwenspersoon

Bij aanvraag van een gesprek (via [email protected]), zal de vertrouwenspersoon zorgdragen voor een eerste gesprek met de aanvrager/ouders van minderjarige aanvrager (te noemen klager), waarbij het gesprek bij voorkeur fysiek zal plaatsvinden. Tijdens dit gesprek zal de vertrouwenspersoon het verhaal aanhoren en zich een duidelijke beeld verschaffen van de situatie, zonder hierbij een oordeel te vellen. De vertrouwenspersoon zal trachten door verwijzing of advisering een oplossing te bewerkstelligen voor de gemelde klacht.    

De vertrouwenspersoon treedt op als steun en toeverlaat en dient de klager van advies en ondersteunt en begeleidt hem bij het (indien nodig) indienen van een formele klacht.

De vertrouwenspersoon zal alleen op uitdrukkelijk verzoek van klager proberen te bemiddelen tussen klager en beschuldigde.

De vertrouwenspersoon doet niets wat je niet vooraf weet of waar je vooraf geen toestemming voor hebt gegeven. De vertrouwenspersoon zal, indien noodzakelijk geacht, en met toestemming van klager, ook de beschuldigde uitnodigen voor een gesprek. Dit om een duidelijk, en niet eenzijdig  beeld van de situatie te krijgen.

Indien zich een incident voordoet binnen DOVO kan de vertrouwenspersoon ook zelf de initiator zijn van een gesprek.

Geheimhouding

De vertrouwenspersoon behandelt zaken strikt vertrouwelijk. Dit houdt in dat elke stap slechts genomen wordt als de klager ermee instemt en daarvan vooraf op de hoogte is gesteld. Indien mogelijk probeert de vertrouwenspersoon te bewerkstelligen dat de klager zelf in staat is het probleem tot een oplossing te brengen. Indien dit niet mogelijk is of het gewenste resultaat niet bereikt wordt, dient de vertrouwenspersoon te bezien of er andere stappen genomen kunnen worden.

De vertrouwenspersoon dient de gegevens die hem ter kennis gesteld worden vertrouwelijk te behandelen. Dit geldt zowel gedurende de periode dat hij deze rol vervult als daarna.

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!